onsdag 26. oktober 2011

Kurs kurs å mere kurs......

Etter og kommet seg gjennom en vellykket uke med introduksjonskurs hos Rowan Drilling Norge så e det ennå 2 uker til med kursing. Men først vil æ bare nevne at introduksjonsuka va veldig morrsom å at onsdagen når vi hadde teambuilding fest va veldig bra.(FRI BAR :)  ).Bilde taler for seg (Astrid er payroll clark. sitt på lønning)



Men sånn som det ligg ann no så e det Brannlag trening, HLO å MOB i uke 45 å 46.Kort fortalt om de forskjellige kursan

Brannlags kurs. Også kalt Søk og redning e da et kurs der man får litt mer innføring i brann bekjemping, Begrensnig, bruk av pusteluft system, røykdykking, søk og redningsoperasjon . I tillegg så skal man gjennom forskjellige fysiske testa også. 

(Disse 2 bildan e henta fra nett)


Også skal vi ha HLO kurs.
HLO=Helicopter Landing Officer
Detta e et kurs der vi skal lære alt vi må kunne for og håndtere Helikopter trafikk/landinger som skjer på riggen.....Folk vil jo både på jobb å hjem å da e helikopter transport middle,
På et helidekk så har du 3 persona/rolla som et minimum.
Øverste høvding på dekke e HLO som står og observere og heletiden har visuell kontakt med kaptein og piloten på helikopter å i tillegg har oversikt over heliguard og brannvakt.

Heliguarden å brannvakt har hver sine rolla på dekk, men dem jobbe i lag med lasting å lossing av helikopter 
Legger ut en bileserie av en typisk helikopter operasjon i fra det punkte der helidekk blir sjekka før ankomst.


Først blir helidekk å området rundt sjekket for snø,is, løsegjenstander og at det ikke er ting som ikke skal være der.
 Også står HLO og Heliguard å venter "under/på siden" av helidekk til de kan gå inn og sette på Klossene..




 Så snart Helikopteret står på dekk å mannskapet får klarsignal så går heliguard og HLO frem og setter på klossene. Det bilde ------------------------->
 Så snart dette er gjort så starter heliguard å brannvakt med å losse bagasje. Litt forskjellig praksis fra sted til sted, Her har de bagasjetralle som settes på siden slik at man plusser med seg bagen i det man går ned fra helidekk. Andre plasser blir bagene linet på 2 rekker opp utenfor døren på helikopere.
Å for at dette skal flyte bra og gå mest mulig effektivt så hvis du har med deg 2 kolli ut så tar du de 2 første og beste bagene du får tak i å går. Så finner du din nede i skylobbyen.


HLO Plassere seg slik at den har visuell kontakt med kaptein å styrmann.






Folket går av å er klar for 2 uker jobb. Noen mer enn andre :)












Når folk er av så tar brannvakt/heliguard å her da med en hjelpende hånd i fra HLO til og bære opp post å div annet som skal sendes til land.








 Inn i lasterommet med det..
























Lykkelige sjæla går ombord vel viten om at det e 4 uker fri. Hjemreise dag e ALLTID stas :)


Folket e ombord å Heliguard og Brannvakt begynne og laste opp bak. Så når lasta e sikret og luka til lasterommet e lukka  så vente HLO å Heliguard på klarsigna til og ta bort klossan (bilde under)
Heliguard ------------>
                   <----------- HLO































X-antall lykkelilge sjæla som tenke BYE BYE ;) --->




Brannvakt stå med vannkanon å e klar til og løse ut den å eventuelt AFFF som da e skum som brukes for og bekjempe branna der drivstoff e innblanda.


Også siste kurset som da e MOB båt= mann over bord båt.

der vi skal gå gjennom: 

  • Båtens anvendelsesområder
  • Regelverk / forskrifter / ansvarsforhold
  • Sjekk av båt og utstyr
  • Mannskapets plikter og gjøremål, før, under og etter MOB aksjon
  • Prosedyrer for utsetting og oppheising av båt
  • Sjekk av båt og utstyr
  • Samarbeid og kommunikasjon
  • Manøvrering
  • Bruk av kompass og beregning av utseilt distanse
  • Trening i søk og søksmønster i daglys og mørke
  • Kommunikasjonstrening (VHF/UHF) med integrerte enheter
  • Opphenting av personell i sjøen
  • Praktisk og teoretisk førstehjelp
  • Bruk av tilgjengelig førstehjelpsutstyr
  • Overføringsteknikker til fartøyer og faste/flytende installasjoner


Typisk MOB båt.


Fikk foresten avslag på en jobb som DV-operatør hos Saipem i dag. Men ka det gjør når man e blitt ROUSTABOUT hos Rowan Drilling :D 

Litt vidre om "veien" da.

Etter å ha kommet godt i gang på Valhall og begynt og bli innkjørt på prosedyra og rutina så begynne ting og flyte bra :) Man blir kjent med folk og ikke minst, man begynne og få litt kjøtt på beinet som vi kalle det. Det som va en kjempe fordel for mæ på Valhall va at pga værbegrensning på mobilkrana så gikk æ mye på dekk i lag med resten ar crewet. Og fikk dekksopplæring i henholdt til BP å deres opplegg. Å sida man begynte å få litt kurs og sånt så tenkte æ jo at no som æ begynne og bli kjent med flere, høre om forskjellige firmaer så e det på høytid og begynne og søke på nytt. Valhall va jo bare et prosjekt som ingen helt viste kor lenge kom til og gå.....Så da starta det med en ny runde på nett for og finne sider der man kan registrere cv eller plasser å sende inn søknad.....
Et selskap jeg la inn søknad, cv og hadde vært i telefonkontakt med var Petrolink as. De sa at de ville komme til og presanter meg som en kandidat som dekkoperatør for Statoil. Tiden gikk å æ venta..
Petrolink as er et service selskap som nylig(i 2011) fikk endel av en rammeavtale med Statoil på å levere personell. De 2 andre som fikk endel av den avtalen av TSgroup og IKM service.(i skrivende stund så søker alle 3 folk til nye oppdrag) Legger ved link til hjemmesidene deres under.
Men tidlig 2011 så ble vi kjent med at BP vurderte og kutte ned på nattskift. Noe som ville resultere at 3 av 6 kranførere på mobilkranen måtte gå. Å rykter blei til handlig og virkelighet. MEN lykken for min del var  9 mars. Jeg var akuratt kommet inn forbi sikkerhetskontrollen på Sola lufthavn etter å ha kommet i land fra Valhall, så får jeg telefon i fra Petrolink...... Hei Martin, hører jeg i fra andre enden. Da hadde statoil bestemt seg å de ville ha meg ute på Oseberg Feltsenter......Eneste var at jeg måtte ha simulatortrening for dekksoperatører, å dette måtte jeg betale for selv......Men jeg sa at hvis det er det som står i mellom meg å få Statoil sitt dekkskompetansebevis så var det ikke noe å tenke på....For med tanke på jobb i Statoil så er det kompetansebeviset verd sin vekt i gull bokstavelig talt......Så siste uken i mars så var jeg på 3 dagers simulatortrening fra mandag til onsdag og torsdagsmorgen 31 mars så var det ut til Oseberg Feltsenter for første gang......Det som gjorde hele turen ennå mer spennende va at min kjære samboer var gravid i 9ende månde å pga planlagt keisersnitt 11.04.11 så håpet jeg jo at det ikke skjedde noe før jeg kom meg i land.

Fortsettelse følger.........

Dagens jobb tips.....



2 kommentarer:

  1. Hvor tok du det simulatorkurset og hva kostet det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Hvis det e simulatorkurs for dekksoperatører du tenkter på så så tok jeg det mars 2011 hos PNI på Forus i Stavanger. Pris ca 15000kr for kranfører ca 20000kr. Du får samme kurs hos Rogaland kranskole, men det koster endel mer der. I tillegg så er det praktisk sett litt lettere å ta det på PNI da det e nærmere Sola å mer utvalg i hotell.

      Slett