torsdag 22. september 2011

Første nattskift er i gang

Første Nattskift e på gang. Fikk knipsa et bilde rett før sola gikk ned i horisonten.Bare så synd at jeg ikke fikk tatt bilde 20 min før, da var det er vakkert himmelspill med sol lyset bak skyene...
Men tar det igjen en passende kveld :)
Litt over 10 timer igjen å 2 båter i vente. Havila Foresight til Delta å Far Searcher til A`n kommer med ny last å Oseberg A har litt retur last. Tror vi får en flott første natt :)
(Bilde 2 av Båten å bilde 3 av Oseberg Feltsenter er tatt tidliger i år)

Litt mer om "Veien"
Første helgen var unnagjort å ennå 7 til gjensto. Jo mer som ble forelest jo mer skjønte jeg, å etter som helgene gikk så konkluderte jeg med at det ville bli eksamen i Brønn kontroll som jeg gruet meg litt til. Men til alt hell og lykke så besto jeg både den å de 3 andre å fikk Bedre karaktere enn jeg selv hadde tur håpe på.
Mye notater og masse lesing mot slutten var nokk en med virkende faktor. Men for og hoppe litt tilbake i tid så tar vi begynnelsen av april 2010. 1 uke med Grunnleggende sikkerhetskurs hos Falck Nutec på Nesodden i Oslo. Dette kurset er noe alle offshore arbeidere må ha for og kunne reis ut. Der får man innføring i HMS.grunnleggende brann og førstehjelps kunnskap,bruk av overlevelsesdrakt, simulert helikoptervelt.
For min del var dette et veldig lærerikt kurs som man må inn til repetisjon hvert 4 år, noe jeg ser fram til :)

Når det kom til jobb søker delen så ble det mange timer med søking og leiting på nett og da var også http://www.oof.no/lenker en god plass og starte. Søknad på søknad på søknad ble registrert og sendt inn til de forskjellige selskapene å avslag på avslag på avslag kom i retur. Men jeg gir meg ikke, å det er viktig. For avslag kommer nesten garantert.
I mine søk på nett kom jeg over 2 selskap som har mobilkraner offshore. Den ene er Vestkran og den andre var Stangeland kran som nå heter Nordic Crane Stavanger.
Tok telefonen til Vestkran først og presanterte meg med navn og bakgrunn å at jeg nå hadde grunnleggende sikkerhetskurs. Svare var relativt kort: Alle våre kranfører som skal reise offshore må ha fagbrev i kran faget. Det hadde jeg ikke på daværende tidspunkt og tok neste på lista som var Stangeland Kran. Tilbakemeldingen der var at de hadde masse folk de selv måtte syselsette, men at jeg kunne sende en kortfattet cv og oversikt på hvilken kraner jeg hadde kjørt å hadde kjennskap til. Som sagt så gjort, å tenkte ikke så mye mer på det.
Dagene som kranfører gikk, forberedelse til eksamen i Brønn og boreteknikk startet....Så kom en ganske så uventet telefon.En stemme som pratet med stavanger/jæren dialekt spurte : Det sikkerhetskurset du har e med helikopter velt? Med en viss spenning og usikkerhet svare jeg: Ja, det er grunnleggene sikkerhetskurs man må ha for og kunne reise offshore.
Da sier stemmen i andre ende......

Fortsettelse følger ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar