Klokka har tippa over 4 å det er under 3 timer til vi går av. Dagen startet hardt å brutalt med å bli vekket av Generell alarm. Veldig høy piping starter på lugaren så kommer meldingen: dette er en øvelse, dette er en øvelse. Det er brann i (husker ikke helt men en av 2) generator rom/ kompressor rom. Mønstre i henhold til mønstringsplan. Da vet jeg at det bare er og komme seg ut av senga å i overlevelsesdrakten å ta korteste vei ned til livbåt 4 som jeg har fått tildelt denne turen.. Beskjeden fra livbåtfører er kort "mønstre i livbåten" vi blir tellt på tur inn i båten og navne opprop blir gjort.... Bare å vente på at de får kontroll å øvelsen skal bli ferdig.
Etter øvelsen er over så er ikke anna å gjøre enn og få på seg bunaden(kjelldressen), vernesko,værnebriller å hjelm og sikte seg inn på M07 Lager. Kanskje inn å lese litt på de 10 bud? Nei Handover e neste :)
Hvis man følger de 10 bud så skal det normalt sett gå bra
Vel fremme e det handover i vente. Å vi får vite ka vi har i vente i løpet av natta. Ikke no båt, men å serve Aibel med LQ prosjekt. Blir ei passe bra natt da med jevnt sig heile veien :)Slenge med et bilde av M02 Krana som æ tok en kveld eller 2 tidligere.
Å på en runde her så fant æ litt nostalgi. Hvertfall for min del som e født i 1982 å se et klistremerke fra 1989 av den typen som fulgte med bugg den gangen Turtels va inn for første gang.
Så for og ta opp litt til med "Veien" så kan æ jo fortsette der æ slapp.
I andre enden av telefon satt en mann som hete Birger Lea. Han e bla prosjekt ansvarlig hos Stangeland Kran. Og hadde jobba å vinne anbudet med et prosjekt opp mot Aker solutions å BP Norge. Jobben gikk ut på at de skulle ha en mobilkran på den nye PH=Prosess å Hotell plattformen til BP i hook up fasen.
Stangeland Kran hadde fått jobben å æ fikk et tilbud som æ ikke kunne takke nei til. Svare va ja og kunn kort tid etter så va æ i Stavanger å signerte arbeidskontrakt med Stangeland.
Men som med alt innen olja så må man ofte ha god tålmodighet. Første utreise var planlagt rundt 1 uka i juli.Men pga været å forsinkelsa med monteringa av plattformen så drøyde det 1 mnd ekstra før den store utreise dagen va der. Men forståelig nokk når man skal montere ting som veier 9000 å 11000 tonn så må det være neste vindstille å rolig sjø.
Så til alt hell å lykke så gikk monteringa knirkefritt å æ hadde snart en ny plattfor og komme til......
Første utreise dag begynne å nærme seg. Å æ kjenne at æ har store forventninger til den nye rettninga arbeidskarrieren min tar.... Ka kommer til og møte mæ når æ kommer ut?
Korsen kolleger kommer æ til og få? Hadde fått høre forskjellige ting ang systemet til BP, type at man må ha en AT(arbeids tillatelse) for og gå på dass å drite. Å at ting e så tungvint at man omentrent ikke får gjort nåkka jobb Men helt fersk som man va i olja så va det bare og se og lære, å jaggu har æ lært mye det første året æ har hatt her.
30.07.2010 Flight BHL385 klokken 18:29 til Valhall å MSV Regalia (flotellet vi bodde på)
Dagen va der. Utreisen va bare tima unna, å æ sto på Heliporten Sola lufthavn og lurte fælt på ka æ hadde i vente.
Heldig vis så skulle æ reise ut i lag med en annen kranfører i fra Stangeland som hadde vært offshore før som fortalte meg litt om gange i innsjekk og det som skjedde bak neste dør. Starte med at både person og bagasje blir veid, så e det og stille seg utafør ei dør og vente til en vekter kommer og tar deg med gjennom sikkerhetskontrollen. Å når du har kommeg deg gjennom den å alt e ok der så e det vidre gjennom neste dør og inn til skranken der man får utlevert overlevelsesdrakt. Skal nevnes at det ikke tok lang tid før æ lærte mæ og presisere hvilken sko størrelse æ trengte på drakten. E ikke nå stas å ha 45 på beina når du normalt sett skal ha 47-48. Så det gjorde æ 1 gang og aldri igjen....
Fortsettelse følger...
Dagens jobb tips: Bruk søker ord som Offshore,drilling,boring,olje,gass. på finn.no å nav.no. Å ta turen innom Offshore.no og offshore1.no der kan du finne masse info om både rigg selskap og operatør selskap.
Så vil æ bare nevne at det innlegget her kom nesten 1 døgn etter at det blei påbegynt ;)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar