mandag 26. september 2011

Under 3 timer til egg å bacon...






 Klokka har tippa over 4 å det er under 3 timer til vi går av. Dagen startet hardt å brutalt med å bli vekket av Generell alarm. Veldig høy piping starter på lugaren så kommer meldingen: dette er en øvelse, dette er en øvelse. Det er brann i (husker ikke helt men en av 2) generator rom/ kompressor rom. Mønstre i henhold til mønstringsplan. Da vet jeg at det bare er og komme seg ut av senga å i overlevelsesdrakten å ta korteste vei ned til livbåt 4 som jeg har fått tildelt denne turen.. Beskjeden fra livbåtfører er kort "mønstre i livbåten" vi blir tellt på tur inn i båten og navne opprop blir gjort.... Bare å vente på at de får kontroll å øvelsen skal bli ferdig.
Etter øvelsen er over så er ikke anna å gjøre enn og få på seg bunaden(kjelldressen), vernesko,værnebriller å hjelm og sikte seg inn på M07 Lager. Kanskje inn å lese litt på de 10 bud? Nei Handover e neste :)









Hvis man følger de 10 bud så skal det normalt sett gå bra
 Vel fremme e det handover i vente. Å vi får vite ka vi har i vente i løpet av natta. Ikke no båt, men å serve Aibel med LQ prosjekt. Blir ei passe bra natt da med jevnt sig heile veien :)


Slenge med et bilde av M02 Krana som æ tok en kveld eller 2 tidligere.
 Å på en runde her så fant æ litt nostalgi. Hvertfall for min del som e født i 1982 å se et klistremerke fra 1989 av den typen som fulgte med bugg den gangen Turtels va inn for første gang.


Så for og ta opp litt til med "Veien" så kan æ jo fortsette der æ slapp.
I andre enden av telefon satt en mann som hete Birger Lea. Han e bla prosjekt ansvarlig hos Stangeland Kran. Og hadde jobba å vinne anbudet med et prosjekt opp mot Aker solutions å BP Norge. Jobben gikk ut på at de skulle ha en mobilkran på den nye PH=Prosess å Hotell plattformen til BP i hook up fasen.
Stangeland Kran hadde fått jobben å æ fikk et tilbud som æ ikke kunne takke nei til. Svare va ja og kunn kort tid etter så va æ i Stavanger å signerte arbeidskontrakt med Stangeland.
Naturlig vis veldig happy, for no skulle drømmen blir virkelighet. Æ sku reise Offshore :)

Men som med alt innen olja så må man ofte ha god tålmodighet. Første utreise var planlagt rundt 1 uka i juli.Men pga været å forsinkelsa med monteringa av plattformen så drøyde det 1 mnd ekstra før den store utreise dagen va der. Men forståelig nokk når man skal montere ting som veier 9000 å 11000 tonn så må det være neste vindstille å rolig sjø.

Så til alt hell å lykke så gikk monteringa knirkefritt å æ hadde snart en ny plattfor og komme til......

Første utreise dag begynne å nærme seg. Å æ kjenne at æ har store forventninger til den nye rettninga arbeidskarrieren min tar....  Ka kommer til og møte mæ når æ kommer ut?
Korsen kolleger kommer æ til og få? Hadde fått høre forskjellige ting ang systemet til BP, type at man må ha en AT(arbeids tillatelse) for og gå på dass å drite. Å at ting e så tungvint at man omentrent ikke får gjort nåkka jobb Men helt fersk som man va i olja så va det bare og se og lære, å jaggu har æ lært mye det første året æ har hatt her.
30.07.2010 Flight BHL385 klokken 18:29 til Valhall å MSV Regalia (flotellet vi bodde på)
Dagen va der. Utreisen va bare tima unna, å æ sto på Heliporten Sola lufthavn og lurte fælt på ka æ hadde i vente.
Heldig vis så skulle æ reise ut i lag med en annen kranfører i fra Stangeland som hadde vært offshore før som fortalte meg litt om gange i innsjekk og det som skjedde bak neste dør. Starte med at både person og bagasje blir veid, så e det og stille seg utafør ei dør og vente til en vekter kommer og tar deg med gjennom sikkerhetskontrollen. Å når du har kommeg deg gjennom den å alt e ok der så e det vidre gjennom neste dør og inn til skranken der man får utlevert overlevelsesdrakt. Skal nevnes at det ikke tok lang tid før æ lærte mæ og presisere hvilken sko størrelse æ trengte på drakten. E ikke nå stas å ha 45 på beina når du normalt sett skal ha 47-48. Så det gjorde æ 1 gang og aldri igjen....
Like før man skal ut å fly helikopter så får man se en pre flight video som fortller om bla hvilken helikopter man skal fly å hvor nødutgang og annet sikkerhets utstyr er. Vi skulle fly med en Sikorsky S-92 ut til Valhall. Mange tenker at å fly hellikopter er spennende, å ja første turen er det jo det men etterhvert så ønsker du bare at turen skal gå fortest mulig og da gjør du som de fleste andre. Henger med hodet og sover :) Å ja det går faktisk ann å sovne selv om det er mye støy å risting :)

Fortsettelse følger...


Dagens jobb tips: Bruk søker ord som Offshore,drilling,boring,olje,gass. på finn.no å nav.no. Å ta turen innom Offshore.no  og offshore1.no  der kan du finne masse info om både rigg selskap og operatør selskap.

Så vil æ bare nevne at det innlegget her kom nesten 1 døgn etter at det blei påbegynt ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar